2.2. Академічна структурована дискусія з використанням мережі Інтернет

Цікавою сторінкою у житті моїх учнів 9 класу, які живуть у демократичній Україні, стала участь у 2007-2008 н.р. у міжнародному проекті, що має назву Deliberating in a Democracy (Спілкуємось у демократичній країні). www.deliberating.org Мета проекту - покращити викладання та вивчення тем, пов’язаних з принципами демократії, а також навички громадянського обговорення проблем. Партнером нашої гімназії у проекті стала Nutley High School зі штату Нью Джерсі, США.
Компонентами програми були:
1) Щомісячне (грудень, лютий, березень, квітень) обговорення учнями на уроках попередньо узгоджених тем з питань демократії одночасно у нас в гімназії та в американській школі.
2) Обговорення питань учнями та вчителями (американську сторону представляв вчитель Деніс Уільямс ) в режимі on-line на дискусійній дошці проекту.
3) Відеоконференція гімназистів з учнями з американської школи.
4) Приїзд американських вчителів у гімназію, відвідання уроків, участь в деліберації.
5) Оцінювання проекту дослідниками з університету Мінесоти.
6) Моя участь в міжнародній конференції вчителів у Денвері, США, в 2008 році.
Робота над проектом розпочалася з того, що 16-17 листопада 2007 в Інституті педагогіки я стала учасницею семінару „Дискусія і демократія”, на якій познайомилась з методикою ведення академічної структурованої дискусії як технології обговорення проблем демократії, а також з технологією використання дискусійної дошки в мережі Internet та проведення відео конференції як способу комунікації учасників проекту.
Надалі протягом року я щомісячно відвідувала практичні семінари в інституті педагогіки. За цей час мої учні опрацювали на уроках домашнього читання (12 уроків) матеріали за темами: “Compulsory Voting”(„Обов’язкове голосування”), “Freedom of Expression”„Свобода самовиявлення”, “Juvenile Offenders” („Малолітні злочинці”), “Violence in Video Games” („Насилля у відеоіграх”) і взяли участь у 4 англомовних академічних структурованих дискусіях (8 уроків). Наступного дня після кожної дискусії разом з вчителем інформатики Кругловою І.М. ми проводили бінарні уроки англійської мови та інформатики, на яких учні мали можливість виходити на дискусійний сайт в мережі Інтернет і голосувати з приводу обговореного питання, читати та залишати короткі коментарі англійською мовою (4 уроки). Оскільки існує 7-годинна різниця в часі між Україною та Нью Джерсі, відео конференція була проведена в позаурочний час.
Важливими під час обговорення питань демократії були запропоновані організаторами проекту структура дискусії, матеріали для вивчення, правила деліберації (обговорення).
Структура проведених дискусій була такою:
Крок перший: Вступ
Учні знайомились з темою та повторювали правила деліберації.
Крок другий: Читання
Учні переглядали прочитані і перекладені на уроках домашнього читання матеріали і підкреслювали факти та ідеї, які вважали важливими та цікавими.
Крок третій: Поділ на групи і обговорення прочитаного.
Я ділила учасників проекту на групи по 4-5 чоловік. Учні в створених групах розповідали цікаві чи важливі фактами та ідеї, демонструючи при цьому розуміння матеріалу та практикуючи навички читання, аудіювання та мовлення.
Крок четвертий: Демонстрація ключового питання деліберації.
Школярам я демонструвала на класній дошці ключове питання дискусії, яке вони записували на аркуші паперу.
Крок п’ятий: Пошук у тексті аргументів „за” чи „проти” змісту ключового питання в групах.
Кожну групу я ділила на дві менші групи по 2-3 людини в кожній, котрі шукали в матеріалах аргументи „за” чи „проти” змісту ключового питання відповідно до відведеної мною ролі.
Крок шостий: Демонстрація найбільш переконливих аргументів.
Кожна група представляла свої аргументи згідно заданої ролі, інша уважно слухала.
Крок сьомий: Обмін позиціями.
Кожна група називала найбільш переконливі аргументи іншої сторони.
Крок восьмий: Обговорення ключового питання.
В групах учні висловлювали власні аргументи. Обговорювали точки зору інших та шукали місця загальної згоди групи. Записували власні аргументи на аркуш паперу. Власні аргументи не обов’язково співпадали з думкою групи
Крок дев’ятий : Обговорення проведеної дискусії.
Учні відповідали на питання:
  1. Які були найбільш переконливі аргументи з кожного боку?
  2. Якими виявились місця загальної згоди?
  3. Які ви зараз маєте питання?
  4. Чому обговорення цього питання є важливим у демократичній країні?
  5. Що ви чи ваша група могли ще зробити з приводу піднятої теми? Додаткові питання стосувались того, що навчились учні в ході дискусії.
Крок десятий: Голосування/ думки учнів
На бінарному уроці англійської мови та інформатики учні голосували з приводу обговореної теми на дискусійній дошці в Інтернеті та розміщали точку зору групи та свою власну.
Під час кожного обговорення учні дотримувались правил деліберації:
  1. Прочитай матеріал уважно.
  2. Зосередь увагу на ключовому питанні дискусії
  3. Уважно слухай, що кажуть інші.
  4. З’ясуй, що тобі незрозуміло.
  5. Говори сам і заохочуй інших до спілкування.
  6. Проаналізуй, що кажуть інші.
  7. Роби посилання на прочитане, щоб захистити свою точку зору.
  8. Використовуй власний досвід.
  9. Прислухайся до свого серця і душі. Висловлюючи якусь думку.
  10. Будь шанобливим під час обговорення суперечливих питань.
  11. Зосереджуй увагу на думках, а не на особистостях.
Чи корисною була участь у даному проекті? Однозначно так!
  1. В учнів зросли рівень мотивації у вивченні англійської мови та перспективи використання знань.
  2. З’явилась більша зацікавленість у питаннях демократії.
  3. Учні поліпшили навички обговорення, стали більш відкритими для участі в обговоренні суперечливих питань з однолітками та дорослими.
  4. Поліпшились навички володіння англійською мовою, навички роботи в мережі Internet на дискусійному сайті, участі у відео конференції.
  5. Учні під моїм керівництвом створили для проекту власний сайт http://didlaws.blogspot.com/
  6. Я як вчитель англійської мови відкрила для себе нові можливості для навчання учнів читання, аудіювання, говоріння та письма шляхом використання технології структурованої дискусії. Участь у міжнародній конференції у Денвері, США відкрила для мене перспективу залучення до обговорення інших школярів, трохи молодших за віком. Так у 2009 році з моєї ініціативи в проекті уже брали участь учні 6 класу гімназії і їхні однолітки зі штату Н'ю Джерсі, обговорюючи тему “Стимулятори у спорті”.

Використання технології академічної структурованої дискусії на уроках англійської мови є перспективною моделлю підвищення якості ведення дискусії в демократичній країні. Дискусійна дошка в Інтернеті надала учням можливість дізнатися та поділитися міжнародним поглядом на проблеми, що виникають у демократичному суспільстві, дослідити питання громадянськості, а також права та обов'язки членів демократичного суспільства, більше дізнатися про теми для обговорення. Головним стимулом до вивчення та запровадження структурованої академічної дискусії на практиці була направленість на вдосконалення усіх видів мовленнєвої діяльності, розвиток критичного мислення і щира зацікавленість, яку я читала в очах моїх учнів, їхнє бажання долучитися до позитивних змін у суспільстві.

No comments: