Психологія зворотного зв'язку та мультисенсорні можливості активізації пам'яті

Кожна людина повинна займатися тим,
що вона вміє робити найкраще і з любов'ю.”
(І.І.Павленко)
Маючи багаторічний досвід роботи з вітчизняними підручниками та з численними виданнями з Великобританії, я використовую їх у поєднанні із сучасними аудіо-, відео-, комп'ютерними та Інтернет засобами і власним баченням системи мовних та мовленнєвих вправ, що навчають чотирьох видів мовленнєвої діяльності: говоріння, читання, аудіювання, письма — створюючи особистісно орієнтоване англомовне середовище.
Зворотний зв'язок, тобто ті вміння і навички, які учні демонструють у процесі навчання, є показником ефективності використаних технологій.
Вважаю, що найкращі підручники, найсучасніші технології в першу чергу спрацьовують за умови врахування випробуваних попередніми поколіннями вчителів психологічних аспектів навчання англійської мови, таких як:
  1. розв'язання проблеми «вчитель - клас» як початок встановлення продуктивного зворотного зв'язку;
  2. оволодіння психологічними закономірностями запам'ятовування як шлях до довготривалих знань учнів;
  3. реалізація вчителем «законів» запам'ятовування через систему продуманих мовних та мовленнєвих вправ як основа глибоких знань.
Вчитель — клас:
  1. у будь-якій ситуації ставитися до учнів по-дружньому;
  2. ніколи не виявляти зверхність;
  3. щиро цікавитися учнями, їхніми проблемами, намагатися спільно знайти вихід зі скрутного становища;
  4. шанувати в учнях особистість;
  5. навчитися критикувати так, щоб не образити: уникати прямої критики; вказувати на постійні недоліки віч-на-віч; починати з похвали за роботу, яку учень робить добре;
  6. постійно підвищувати свій професійний рівень;
  7. слідкувати за зовнішнім виглядом, пам'ятаючи, що вчитель справляє враження ще до того, як починає говорити;
  8. навчитись говорити, беручи до уваги кілька правил: починати говорити, дочекавшись тиші; якщо говорити надто тихо, виникає враження невпевненості у своїх силах, надто голосно - агресивності; мова повинна бути чіткою і зрозумілою, настанови конкретними й точними; недоліки мовлення можна виявити, записавши свій голос на магнітофон чи на відео; не слід соромитися своєї схвильованості, адекватної поведінці будь-якого учня;
  9. дати зрозуміти учневі, що ви прагнете навчити його і докладаєте всіх зусиль для цього;
  10. прогнозувати різні ситуації і знаходити способи реагування на них.
Уміння концентрувати увагу учнів на вивченні матеріалу є першим кроком успішного засвоєння знань. "Учити неуважного - це все одно, що наповнювати водою бездонну бочку", - це твердження знайоме багатьом поколінням вчителів.
Учителю слід пам'ятати про організаційні моменти концентрації уваги:
своєчасно готувати матеріали, потрібні на уроці: від крейди до підключення комп'ютера до роботи;
  1. за 2 - 3 хвилини до початку уроку переключити увагу учнів від перерви до конкретних завдань;
  2. уникати різкого тону, який заважає дітям зосередитися;
  3. елементи уроку повинні бути пов'язані між собою;
  4. уникати "одноманітності оточення", яке, за словами фізіолога Павлова, сприяє процесам гальмування;
  5. при усному опитуванні тримати в полі зору всіх учнів, включаючи їх у роботу;
  6. даючи вказівки: "Увага!" "Подивіться на екран", "Слухайте уважно!" — простежити за їх виконанням;
  7. вводячи новий матеріал, спиратися на старий, але повторення вивченого проводити в короткій формі, оскільки тривале повторення відомого матеріалу розсіює увагу, знижує концентрацію на новому;
  8. важливим для зміцнення уваги є виставлення оцінок за домашнє завдання, новий матеріал, інші стимули до праці;
  9. привчати учнів до самостійної роботи, розвиваючи в них таким чином довільну увагу;
  10. враховувати індивідуальні недоліки учнів (відсутність свідомого ставлення до навчання, дисциплінованості або ж неуважність через недовантаженість на уроці тощо) і вчасно на них реагувати;
  11. пам'ятати, що на дітей впливає середовище: гамір у коридорі, холод, спека, незручні меблі тощо.
Оволодіння психологічними закономірностями запам'ятовування
Критерієм уважності учня є активне сприйняття ним навчального матеріалу, виконання завдань вчителя - ефективний зворотний зв'язок.
Для встановлення продуктивного зворотного зв'язку необхідно підключити всі стимулятори пам'яті учня.
Оволодіння психологічними закономірностями запам'ятовування є шляхом до довготривалих знань. Середня людина, на думку американського психолога Карла Сишора, використовує не більше 10 % вроджених здібностей своєї пам'яті. Решта 90 % втрачаються, оскільки порушуються природні закони запам'ятовування.
І Закон запамятовування - враження.
  1. Слід сконцентрувати увагу учнів на вивченні матеріалу.
  2. Дати можливість отримати враження якомога більшою кількістю органів чуття: зір, слух, дотик.
  3. Зорове враження найміцніше: нерви, що йдуть від ока до мозку, у 25 раз товщі, ніж ті, що зв'язують вухо з мозком.
II Закон запам'ятовування - повторення.
    1. За перші 8 годин людина забуває стільки, як за наступні З0 днів, отже до опрацьованого матеріалу слід систематично повертатися.
    2. Краще запам'ятовувати матеріал, який опрацьовувався по 10 хвилин на 4 уроках, ніж 45 хвилин протягом одного.
  1. Не вимагати від учнів досконалого знання матеріалу при першій відповіді.
  2. Перед відповіддю дітям потрібно проглянути підготовлене домашнє завдання.
  3. Повторення вивченого матеріалу має носити систематичний характер.
III Закон запам'ятовування - асоціація.
    1. "Хто більше обдумує отримані відомості і встановлює між ними тісні взаємозв'язки, матиме кращу пам'ять" (професор Джеймс).
    2. Коли діти асоціюють один факт з іншим, їм треба обдумати новий з усіх точок зору: чому це так, як так вийшло, коли так буває тощо.
    3. Граматичні явища корисно порівнювати з аналогами в рідній мові.
    4. Слова можна запам'ятовувати за схожістю написання, звучання, голосним усередині слова тощо.
    5. Дати легко запам'ятовуються, якщо їх асоціювати зі знаменними датами, які учні вже знають.
  1. Теоретичні поняття легко опрацьовуються і запам'ятовуються, якщо вони асоціюються з конкретними образами.
Реалізація вчителем «законів» запам'ятовування через систему продуманих мовних та мовленнєвих вправ є основою глибоких знань. Навчаючись за продуманою вчителем системою, учні стають активними учасниками і творцями навчального процесу. Розвиваються їхні мовленнєві та творчі здібності, зростає інтерес до предмета, налагоджується зворотний зв'язок.
Враження, асоціації і повторення стали в моїй роботі ключовими психологічними аспектами в навчанні школярів, а мережа Інтернет - тим середовищем, завдяки якому зросли можливості отримання різноманіття вражень, асоціацій, невимушеного повторення у процесі оволодіння учнями чотирма видами мовленнєвої діяльності: читання, аудіювання, говоріння та письма. 

No comments: