“Кожна
людина повинна займатися тим,
що
вона вміє робити найкраще і з любов'ю.”
(І.І.Павленко)
Маючи багаторічний
досвід роботи з вітчизняними підручниками
та з численними виданнями з Великобританії,
я використовую їх у поєднанні із сучасними
аудіо-, відео-, комп'ютерними та Інтернет
засобами і власним баченням системи
мовних та мовленнєвих вправ, що навчають
чотирьох видів мовленнєвої діяльності:
говоріння, читання, аудіювання, письма
— створюючи особистісно орієнтоване
англомовне середовище.
Зворотний
зв'язок, тобто ті вміння і навички, які
учні демонструють у процесі навчання,
є показником ефективності використаних
технологій.
Вважаю,
що найкращі підручники, найсучасніші
технології в першу чергу спрацьовують
за умови врахування випробуваних
попередніми поколіннями вчителів
психологічних
аспектів навчання
англійської мови, таких як:
- розв'язання проблеми «вчитель - клас» як початок встановлення продуктивного зворотного зв'язку;
- оволодіння психологічними закономірностями запам'ятовування як шлях до довготривалих знань учнів;
- реалізація вчителем «законів» запам'ятовування через систему продуманих мовних та мовленнєвих вправ як основа глибоких знань.
Вчитель
— клас:
- у будь-якій ситуації ставитися до учнів по-дружньому;
- ніколи не виявляти зверхність;
- щиро цікавитися учнями, їхніми проблемами, намагатися спільно знайти вихід зі скрутного становища;
- шанувати в учнях особистість;
- навчитися критикувати так, щоб не образити: уникати прямої критики; вказувати на постійні недоліки віч-на-віч; починати з похвали за роботу, яку учень робить добре;
- постійно підвищувати свій професійний рівень;
- слідкувати за зовнішнім виглядом, пам'ятаючи, що вчитель справляє враження ще до того, як починає говорити;
- навчитись говорити, беручи до уваги кілька правил: починати говорити, дочекавшись тиші; якщо говорити надто тихо, виникає враження невпевненості у своїх силах, надто голосно - агресивності; мова повинна бути чіткою і зрозумілою, настанови конкретними й точними; недоліки мовлення можна виявити, записавши свій голос на магнітофон чи на відео; не слід соромитися своєї схвильованості, адекватної поведінці будь-якого учня;
- дати зрозуміти учневі, що ви прагнете навчити його і докладаєте всіх зусиль для цього;
- прогнозувати різні ситуації і знаходити способи реагування на них.
Уміння
концентрувати увагу учнів на вивченні
матеріалу є першим кроком успішного
засвоєння знань. "Учити неуважного
-
це все одно, що наповнювати водою бездонну
бочку", -
це твердження знайоме багатьом поколінням
вчителів.
Учителю
слід пам'ятати про організаційні моменти
концентрації
уваги:
своєчасно
готувати матеріали, потрібні на уроці:
від крейди
до підключення комп'ютера до роботи;
- за 2 - 3 хвилини до початку уроку переключити увагу учнів від перерви до конкретних завдань;
- уникати різкого тону, який заважає дітям зосередитися;
- елементи уроку повинні бути пов'язані між собою;
- уникати "одноманітності оточення", яке, за словами фізіолога Павлова, сприяє процесам гальмування;
- при усному опитуванні тримати в полі зору всіх учнів, включаючи їх у роботу;
- даючи вказівки: "Увага!" "Подивіться на екран", "Слухайте уважно!" — простежити за їх виконанням;
- вводячи новий матеріал, спиратися на старий, але повторення вивченого проводити в короткій формі, оскільки тривале повторення відомого матеріалу розсіює увагу, знижує концентрацію на новому;
- важливим для зміцнення уваги є виставлення оцінок за домашнє завдання, новий матеріал, інші стимули до праці;
- привчати учнів до самостійної роботи, розвиваючи в них таким чином довільну увагу;
- враховувати індивідуальні недоліки учнів (відсутність свідомого ставлення до навчання, дисциплінованості або ж неуважність через недовантаженість на уроці тощо) і вчасно на них реагувати;
- пам'ятати, що на дітей впливає середовище: гамір у коридорі, холод, спека, незручні меблі тощо.
Оволодіння
психологічними закономірностями
запам'ятовування
Критерієм
уважності учня є активне сприйняття
ним навчального матеріалу, виконання
завдань вчителя -
ефективний
зворотний зв'язок.
Для
встановлення продуктивного зворотного
зв'язку необхідно підключити всі
стимулятори пам'яті учня.
Оволодіння
психологічними закономірностями
запам'ятовування є
шляхом до довготривалих знань. Середня
людина, на думку американського психолога
Карла Сишора, використовує не більше
10 % вроджених здібностей своєї пам'яті.
Решта 90 % втрачаються, оскільки порушуються
природні закони запам'ятовування.
І
Закон запамятовування
-
враження.
- Слід сконцентрувати увагу учнів на вивченні матеріалу.
- Дати можливість отримати враження якомога більшою кількістю органів чуття: зір, слух, дотик.
- Зорове враження найміцніше: нерви, що йдуть від ока до мозку, у 25 раз товщі, ніж ті, що зв'язують вухо з мозком.
II
Закон запам'ятовування -
повторення.
- За перші 8 годин людина забуває стільки, як за наступні З0 днів, отже до опрацьованого матеріалу слід систематично повертатися.
- Краще запам'ятовувати матеріал, який опрацьовувався по 10 хвилин на 4 уроках, ніж 45 хвилин протягом одного.
- Не вимагати від учнів досконалого знання матеріалу при першій відповіді.
- Перед відповіддю дітям потрібно проглянути підготовлене домашнє завдання.
- Повторення вивченого матеріалу має носити систематичний характер.
III
Закон запам'ятовування -
асоціація.
- "Хто більше обдумує отримані відомості і встановлює між ними тісні взаємозв'язки, матиме кращу пам'ять" (професор Джеймс).
- Коли діти асоціюють один факт з іншим, їм треба обдумати новий з усіх точок зору: чому це так, як так вийшло, коли так буває тощо.
- Граматичні явища корисно порівнювати з аналогами в рідній мові.
- Слова можна запам'ятовувати за схожістю написання, звучання, голосним усередині слова тощо.
- Дати легко запам'ятовуються, якщо їх асоціювати зі знаменними датами, які учні вже знають.
- Теоретичні поняття легко опрацьовуються і запам'ятовуються, якщо вони асоціюються з конкретними образами.
Реалізація
вчителем «законів» запам'ятовування
через систему продуманих мовних та
мовленнєвих вправ є
основою
глибоких знань. Навчаючись
за продуманою вчителем системою, учні
стають активними учасниками і творцями
навчального процесу. Розвиваються
їхні мовленнєві та творчі здібності,
зростає інтерес до предмета, налагоджується
зворотний зв'язок.
Враження,
асоціації
і повторення стали
в
моїй роботі ключовими
психологічними
аспектами в навчанні школярів, а мережа
Інтернет
-
тим
середовищем,
завдяки
якому зросли можливості отримання
різноманіття
вражень,
асоціацій,
невимушеного
повторення
у
процесі оволодіння
учнями
чотирма
видами мовленнєвої діяльності:
читання,
аудіювання, говоріння та письма.
No comments:
Post a Comment